Pozycjonowanie vs linki sponsorowane AdWords. [urlparam param=”imie” default=”Przeczytaj” /] – dowiedz się, co będzie lepsze dla Twojej strony [urlparam param=”strona” default=”www” /].

Skupienie tylko na jednym sposobie działań reklamowych w wyszukiwarce często nie pozwala na uzyskanie najlepszych możliwych efektów. Pokazujemy, czym kierować się wybierając konkretny rodzaj działań marketingowych w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie organiczne – SEO

Załóżmy, że prowadzisz zakład fryzjerski konkurujący przede wszystkim cenowo, w Poznaniu. Słowem, po wpisaniu którego chcesz być wysoko może być „fryzjer”, „tani fryzjer poznań”, albo „strzyżenie poznań”.Słowo „fryzjer” daje 4.100.000 wyników! Innymi słowy, jeśli chcesz zaistnieć na pierwszym miejscu w wynikach, musimy dla Ciebie przekonać wyszukiwarkę Google, że Twoja strona jest bardziej wartościową odpowiedzią na słowo „fryzjer” niż 4.099.999 innych stron!

Istotą pozycjonowania jest przekonanie wyszukiwarki, że Twoja strona jest bardziej wartościowa od innych. Uzyskanie efektów może, w przypadku trudnych fraz, trwać miesiącami, a wynik pozostaje niepewny.

Najbardziej problematyczne jest jednak to, że działania pozycjonerskie są długoterminowe. W związku z tym – nie ma możliwości dokonywania szybkich zmian w Twoich działaniach, w tekstach, które widzą użytkownicy wyszukiwarki, albo w słowach kluczowych, które okazały się nieskuteczne.

Korzystanie z pozycjonowania organicznego jest natomiast idealnym rozwiązaniem jeśli:

  • masz ograniczony budżet a chcesz zapewnić widoczność strony po konkretnych frazach,
  • możesz długo czekać na wyniki,
  • masz na stronie dużo unikatowej treści,
  • możesz pozwolić sobie na słabszą „mierzalność” wyników,
  • nie będziesz zmieniać słów kluczowych przez długi czas (miesiące).

Linki sponsorowane – AdWords

To tzw. płatne wyniki wyszukiwania. Znajdziesz je po prawej stronie oraz u góry wyszukiwarki. Możesz zachęcić użytkownika do wejścia na Twoją stronę przy pomocy trafnej reklamy. Płacisz tylko za docieranie do użytkowników spełniających tylko określone kryteria (np. tylko z Poznania i tylko w dni robocze w godzinach 10-20). Istotne są odpowiednie wykluczenia, dzięki którym mając salon fryzjerski, nie będziesz płacić za uwagę szukających „strzyżenia trawnika” albo „strzyżenia psa” (zobacz także nasze video na temat wykluczeń). Zazwyczaj jednak łatwo umówisz się z agencją na stałą, miesięczną kwotę, zatem możesz planować Twój budżet. Co istotne – efekty kampanii i wszelkich zmian są widoczne od razu.

Korzystanie z kampanii linków sponsorowanych AdWords jest idealnym rozwiązaniem jeśli:

  • chcesz bardzo dokładnie mierzyć wyniki działań,
  • nie masz jeszcze pewności, czy słowa kluczowe są odpowiednie i chcesz je przetestować,
  • działasz w branży silnie sezonowej,
  • chcesz reklamować jednorazowe promocje,
  • interesuje Cię reklama produktowa,
  • chcesz mocniej przyciągać uwagę użytkowników,
  • chcesz się chronić przed skutkami zmian algorytmów wyszukiwarki.

Dlaczego warto łączyć obie metody?

Ponieważ pozwala to zazwyczaj na osiągnięcie najlepszych efektów dla Twojego biznesu.

W krótszym terminie Twoja Firma zyskuje ruch dzięki kampanii linków. W długim optymalizuje koszty dzięki dobrze dobranym frazom w pozycjonowaniu organicznym.

Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie staje się coraz trudniejsze, a szansę na wysokie wyniki organiczne mają przede wszystkim strony o wartościowych i unikatowych treściach. To między innymi dlatego korzystający z pozycjonowania powinni również rozważać docieranie do Klientów również za pomocą takich metod, jak linki sponsorowane.

Jest to dobra metoda na obecność po tych słowach, których nie udało się wypozycjonować organicznie oraz jeszcze zanim zlecisz pozycjonowanie – aby przekonać się, czy dane słowa są dla Ciebie odpowiednie.

Opis Pozycjonowanie (SEO) Linki sponsorowane (Adwords)
Płatność Najczęściej: Abonament plus premia za obecność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, bez względu na skierowany na stronę ruch. Za przekierowany na stronę ruch (kliknięcia), a nie za same wyświetlenia. Zazwyczaj płacisz agencji prowizję od Twojego budżetu na kliknięcia.
Oczekiwanie na efekty Od 2-3 tygodni do kilku miesięcy. Pozycjonowania w wielu agencjach nie można modyfikować w trakcie umowy, a nawet jeśli jest to możliwe, to na efekty pozycjonowania po zmienionych słowach trzeba długo czekać. Efekty są widoczne natychmiast po rozpoczęciu kampanii. Kampanię można łatwo modyfikować, praktycznie w każdej chwili można dodawać i usuwać słowa kluczowe.
Wahania wyników kampanii Możliwe znaczne i nagłe wahania, głównie w razie zmian algorytmów Google. Zmiany efektywności zazwyczaj nie są skokowe, efekty bardziej przewidywalne.
Co widzi użytkownik przeglądarki Stosunkowo trwały tekst związany z pozycjonowaną stroną – tytuł strony, zawartość tagów. Linki sponsorowane zapewniają ekspozycję reklamy, złożonej z nagłówka, dwóch wierzy tekstu i linka, który także można personalizować.

Treści reklam mogą być dynamicznie dopasowane do wpisywanego tekstu. Możliwe są reklamy produktowe, wyświetlające zdjęcia produktów ze sklepu bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

Przykładowe czynniki ryzyka

Zbyt agresywne działania pozycjonerskie, tzn. black-seo, mogą prowadzić do nałożenia kar, polegających na wykluczeniu strony z wyników wyszukiwania lub obniżenia jej pozycji (tzw. filtry Google). Strona nie będzie w ogóle wyświetlać się wynikach organicznych w wyszukiwarce.

Nieprawidłowe reklamy mogą prowadzić do zablokowania konta reklamowego.

W razie znacznej konkurencji kilka kliknięć może spowodować wyczerpanie budżetu dziennego i reklama przestanie się wówczas wyświetlać w danym dniu.

Bezpłatna analiza Twojej strony w 10 sek.

Chcesz się dowiedzieć, co warto poprawić na Twojej stronie, żeby uzyskać lepsze wyniki? Tym narzędziem możesz bezpłatnie sprawdzić swoją stronę www w kilka sekund.

Za treść artykułu odpowiada:

Artur Pajkert - zdjęcie portretowe

Artur Pajkert

Doktor nauk ekonomicznych, od 2001 roku zajmuje się zawodowo i naukowo marketingiem oraz usługami hostingowymi. Autor publikacji naukowych dotyczących marketingu, hostingu i prelegent licznych konferencji.